Eiere
Meld dere på i kommentar til dette innlegget innen kl. 21:00 fredag før seilasen. (Etter dette tidspunktet begynner vi å fylle inn reservemannskaper til vi har fullt lag.)
Tilleggsmannskap (additional crew)
Per fredag kl 21:00 mangler vi 2-3 mannskaper. Vi kaller i første omgang inn Ståle og Bjarne. Meld fra i kommentar til dette innlegget om dere kan stille eller ikke.
Erfaringer på 6. serieseilas
Starten: Like før start stilnet vinden helt av. Vi var da ikke mentalt klar for dette, og drev nordover med strømmen over linjens forlengelse. Her var vi ikke nok på hugget i å tolke signalene om vindstille i kombinasjon med strøm. (Fokuset forsvant delvis i flate batterier på Velocitek'en. Jeg må sørge for friske batterier til den!) Vi var inne på tanken om å gi Carmen et spark med motoren ved varselsignalet (før klarsignalet). Det kunne ha reddet situasjonen. Videre kunne vi ha dukket startmerket og seilet inn mellom startmerkene i stedet for å slå oss vekk fra linjen for å unngå merke. De andre båtene åpnet rom for det, men denne løsningen kom vi altså ikke på i kampens hete...)
Krokaneset: Etter å ha startet 2(?) minutter for sent seilte vi meget bra inntil vi nærmet oss Krokaneset. Der sovnet vi, og glemte å gjøre spinn klar for en opplagt spinnlegg på innsiden. Når spinn skulle opp, var brasen tredd rundt spinn, og det hele måtte tres om. Dermed smatt eXpression helt unødvendig forbi oss. Spinn må gjøres ferdig i god tid på forhånd. Kanskje bør vi sette vindpil på det laminerte kartet slik at alle forstår hvilke legger som kan kjøres med spinn, hvilken side vi må ha spinn bom på når vi går inn mellom holmer og skjær, etc? Vi bør også vurdere å sette spinn uten bom i slike tilfeller for å få den kjappere opp? Bommen kan alltids settes på ønsket side når forseilet er tatt ned. Det er også lett å foreta en kjapp jibb dersom vi feilberegnet vindvinkel inn trange sund. (En annen sak som kan hjelpe oss å unngå feil er å ikke trekke fall/skjøte/bras samlet rundt forstaget når vi i skiftende vind drar det hele rundt og tilbake mange ganger. Det kan være en ide å gå opp hver tau for seg selv, og sjekke dette grundig i god tid? (Dette tar lengre tid, men er antakeligvis sikrere.)) Så var det jo forøvrig litt synd at vi ikke tok eXpression inn mot avkortningen. Vi var såååå nær !
Treningsseilingen hjemover: Det var en meget god ide å kjøre mange jibber på vegen tilbake til KS og mye spinnkjøring slik at flere fikk prøve seg på spinnkjøring. Vi tok til slutt ned spinn i lo, noe vi ofte vil tjene på ettersom forseilet kan skjøtes optimalt mens spinn tas ned. Det sliter også mindre på spinnakeren, og bør være noe vi kan gjøre når vindforholdene tillater det.
Når forholdene tillater det, så bør vi kanskje seile litt ekstra etter seilasene slik at vi får drillet inn diverse detaljer?
Vi møtes på Karmøy seilforening kl 17.00
Vi forlater kai når vi er fulltallige - senest kl 17.15. Denne gang skal det startes, slås, jibbes så det suser...
Vi reiser kjerringa, ikke sant!
Meld dere på i kommentar til dette innlegget innen kl. 21:00 fredag før seilasen. (Etter dette tidspunktet begynner vi å fylle inn reservemannskaper til vi har fullt lag.)
Tilleggsmannskap (additional crew)
Per fredag kl 21:00 mangler vi 2-3 mannskaper. Vi kaller i første omgang inn Ståle og Bjarne. Meld fra i kommentar til dette innlegget om dere kan stille eller ikke.
Erfaringer på 6. serieseilas
Starten: Like før start stilnet vinden helt av. Vi var da ikke mentalt klar for dette, og drev nordover med strømmen over linjens forlengelse. Her var vi ikke nok på hugget i å tolke signalene om vindstille i kombinasjon med strøm. (Fokuset forsvant delvis i flate batterier på Velocitek'en. Jeg må sørge for friske batterier til den!) Vi var inne på tanken om å gi Carmen et spark med motoren ved varselsignalet (før klarsignalet). Det kunne ha reddet situasjonen. Videre kunne vi ha dukket startmerket og seilet inn mellom startmerkene i stedet for å slå oss vekk fra linjen for å unngå merke. De andre båtene åpnet rom for det, men denne løsningen kom vi altså ikke på i kampens hete...)
Krokaneset: Etter å ha startet 2(?) minutter for sent seilte vi meget bra inntil vi nærmet oss Krokaneset. Der sovnet vi, og glemte å gjøre spinn klar for en opplagt spinnlegg på innsiden. Når spinn skulle opp, var brasen tredd rundt spinn, og det hele måtte tres om. Dermed smatt eXpression helt unødvendig forbi oss. Spinn må gjøres ferdig i god tid på forhånd. Kanskje bør vi sette vindpil på det laminerte kartet slik at alle forstår hvilke legger som kan kjøres med spinn, hvilken side vi må ha spinn bom på når vi går inn mellom holmer og skjær, etc? Vi bør også vurdere å sette spinn uten bom i slike tilfeller for å få den kjappere opp? Bommen kan alltids settes på ønsket side når forseilet er tatt ned. Det er også lett å foreta en kjapp jibb dersom vi feilberegnet vindvinkel inn trange sund. (En annen sak som kan hjelpe oss å unngå feil er å ikke trekke fall/skjøte/bras samlet rundt forstaget når vi i skiftende vind drar det hele rundt og tilbake mange ganger. Det kan være en ide å gå opp hver tau for seg selv, og sjekke dette grundig i god tid? (Dette tar lengre tid, men er antakeligvis sikrere.)) Så var det jo forøvrig litt synd at vi ikke tok eXpression inn mot avkortningen. Vi var såååå nær !
Treningsseilingen hjemover: Det var en meget god ide å kjøre mange jibber på vegen tilbake til KS og mye spinnkjøring slik at flere fikk prøve seg på spinnkjøring. Vi tok til slutt ned spinn i lo, noe vi ofte vil tjene på ettersom forseilet kan skjøtes optimalt mens spinn tas ned. Det sliter også mindre på spinnakeren, og bør være noe vi kan gjøre når vindforholdene tillater det.
Når forholdene tillater det, så bør vi kanskje seile litt ekstra etter seilasene slik at vi får drillet inn diverse detaljer?
Vi møtes på Karmøy seilforening kl 17.00
Vi forlater kai når vi er fulltallige - senest kl 17.15. Denne gang skal det startes, slås, jibbes så det suser...
Vi reiser kjerringa, ikke sant!
Jeg stiller !
SvarSlettTorgrim
jeg kommer på tirsdag
SvarSletthilsen Bjørn
Odd-Bjørn kommer!
SvarSlettprøver å stille tirsdag 17
SvarSlettpetter
jeg kommer
SvarSlettStåle
Jeg kommer på tirsdag 24 juni
SvarSletthilsen Bjørn